Treći hrvatski dan osviještenosti o debljini

Hrvatski sabor 2017. godine donio je odluku o proglašenju 16. ožujka „Hrvatskim danom osviještenosti o debljini“. Cilj obilježavanja navedenog datuma je osvijestiti populaciju o problemima koje debljina donosi te o načinima prevencije, dijagnoze i liječenja.

Debljina

Debljina je bolest prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu. Najčešće se definira temeljem određivanja indeksa tjelesne mase – BMI (engl. bodymass index).

Kako izračunati svoj BMI i koje su normale vrijednosti?

BMI je broj koji se dobiva tako da se tjelesna masa osobe izražena u kilogramima podijeli s kvadratom visine izražene u metrima.

BMI (kg/m2) Kategorija
< 18,49 Nedovoljna tjelesna masa (pothranjenost)
18,49 – 24,99 Normalna tjelesna masa
25 – 29,99 Prekomjerna tjelesna masa
> 30 Pretilost

BMI, ipak, u nekim slučajevima, nije objektivan pokazatelj debljine, primjerice kod mišićavih ljudi. Također, ne pokazuje nam kakav je raspored masnog tkiva u tijelu.

Što znači „raspored masnog tkiva“?

To znači da postoje različiti tipovi debljine ovisno o tome gdje se masno tkivo nakuplja.

Postoji ABDOMINALNI TIP DEBLJINE (još se naziva i VISCERALNI ili ANDROIDNI TIP), kod kojega se masno tkivo nakuplja u obliku JABUKE – u području trbuha.

Drugi tip je GINOIDNI TIP, gdje se masno tkivo taloži POTKOŽNO u području natkoljenica i bokova.

Visceralno masno tkivo je opasnije od potkožnog!

Važna mjera je OPSEG STRUKA. Kod žena bi trebao biti manji od 80 cm, a kod muškaraca manji od 94 cm.

Najčešći razlozi debljine:

  • Genetski i okolišni čimbenici
  • Loša prehrana
  • Smanjena tjelesna aktivnost

Problemi koji nastaju radi debljine:

  • Visok krvni tlak i ostali problemi s krvožilnim sustavom (infarkt miokarda, cerebrovaskularni inzult, itd.)
  • Inzulinska rezistencija – vodi k pojavi dijabetesa melitusa tipa 2
  • Neplodnost
  • Poremećaj spolnih funkcija
  • i mnogi drugi…

Kako krenuti u promjenu?

Prilagodite prehranu – savjetujte se s vašim liječnikom ili nutricionistom o opcijama koje su najbolje za vas. Svakako izbjegavajte slatkiše, zaslađene napitke, industrijski prerađenu hranu i masne namirnice te u prehranu uvedite što više voća i povrća.

Bavite se tjelesnom aktivnošću! Krenite polako te upoznajte vlastite afinitete i mogućnosti. Mogućnosti su razne – šetnja, trčanje, plivanje, planinarenje, vožnja bicikla, ples…

Pazite na vaše vrijednosti krvnog tlaka i šećera u krvi, redovito se kontrolirajte kod obiteljskog liječnika i tražite pomoć stručnjaka kada god ste u dilemi.

Korištenjem stranice www.zzjz-zz.hr pristajete na uporabu kolačića (eng. cookies). Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, ali neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne. Više o kolačićima