Tolerancija nas čini sretnijima i zdravijima

Smiren i ugodan suživot s drugim ljudima važan je za mentalno i tjelesno zdravlje. Iako se može činiti idealnim da se drugi prilagođavaju vama to je u praksi vrlo teško postići, pa je puno pametnije mijenjati sebe. A ta promjena, koja će vam život učiniti ugodnijim može se odnositi na povećanje vaše tolerancije. Prvi korak je da u situacijama kada vas netko uzrujava razmislite o uzroku njegova ponašanja. Procijenite okolnosti događaja kao što je navedeno na sljedećem dijagramu:

Kada zaključite da netko nešto čini spontano, kao dio uobičajenog funkcioniranja jer je takvog karaktera, tu se otvara prostor za povećanje vaše tolerancije. A glavni razlog zašto biste se vi mijenjali i trudili povećati toleranciju prema drugima je da se sami osjećate bolje, mirnije, zadovoljnije i zdravije. Jer, netolerancija dovodi do povećanog trošenja energije, podiže krvni tlak, potiče navalu adrenalina i razvija stresne epizode frustracije, nervoze, tjeskobe i uznemirenosti, što kroz vrijeme dovodi do bolesti. Netolerancija je usko vezana uz neugodna čuvstva, osjećaj opterećenosti i nezadovoljstva pa i agresije, stoga zašto ne spriječiti pojavu tih neugodnih stanja tako što ćete biti tolerantniji?

Glavna promjena treba se dogoditi u vašim mislima – kada se suočite sa situacijom koja vas uzrujava razmišljajte o uzroku: zašto se osoba ponaša na takav način, probajte zauzeti poziciju te osobe, njezine okolnosti u kojima živi i kako se osjeća, što je motivira, opterećuje ili iscrpljuje pa ćete vjerojatno doći do nekog objašnjenja koje će vam potaknuti suosjećanje prema toj osobi, a automatski i povećati toleranciju. Samim time će se smanjiti početna napetost i nezadovoljstvo. Dugoročno biti ćete sretniji, opušteniji i zdraviji.

No, život je kompleksan i ponekad i sami radimo greške. Potrudite se biti samokritični i procijenite svoju odgovornost za napetosti u odnosima. Ako uvijek smatrate da je vaše mišljenje ispravno a tuđe krivo, znak je da ste vrlo vjerojatno netolerantni. Kako bi izbjegli uzbuđenje i frustraciju koje se javljaju u takvim situacijama pokušajte zauzeti poziciju druge osobe i razumjeti njezinu stranu. Suzdržite se od pokazivanja prijezira koji se može prepoznati iz vašeg neverbalnog govora – uzdisanje, preokretanje očima, mimika gađenja, uzdizanje glave kao znak nadmoći. Potrudite se ne brzati sa zaključcima kad razgovarate i dobro slušajte što vam osoba govori jer tada ćete bolje shvatiti što misli i osjeća, imati ćete više empatije koja je važna karika u povećanju tolerancije.

Zapamtite da i vi ponekad trebate toleranciju drugih ljudi zbog grešaka koje napravite ili zbog razmišljanja koja se razlikuju od njihovih. Potrudite se biti što tolerantniji kako bi potaknuli toleranciju drugih prema sebi.

Korištenjem stranice www.zzjz-zz.hr pristajete na uporabu kolačića (eng. cookies). Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, ali neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne. Više o kolačićima