10 lekcija koje smo naučili tijekom ograničavanja kretanja u vrijeme pandemije za bolje kretanje u gradovima
- Javni prostor je dragocjen; važnije je no ikad, da su gradovi za ljude a ne za automobile (parkirane ili u prometu na cestama s više voznih traka). Promjene u pravilima su moguće u krakom vremenskom periodu.
- Cijenimo više bazične radnike, koji su do sada bili nevidljivi; radnike u javnom prijevozu i ostale koji nam pomažu da se krećemo, između ostalih. S obzirom da je ograničen kapacitet javnog prijevoza, važno je da dajemo prednost ljudima koji ga najviše trebaju. Ali, također trebamo obnoviti povjerenje u javni prijevoz, što je osnovno za održivo i sigurno kretanje u gradovima.
- Nevidljivo je postalo vidljivo: razine zagađenostizraka i zagađenost bukom koje proizvodni dnevni promet u gradovima je pao na nikad viđene niske razine. Europljani su neko vrijeme uživali u čišćem zraku i manjoj buci u gradskim središtima te izrazili želju da tako bude i u dalje. Što možemo učiniti da bar do neke mjere tako bude i u budućnosti?
- Naš svijet se gibao prebrzo, ali nema potrebe za žurbom; mogli bismo usporiti postavljanjem ograničenja brzine u gradskim središtima na 30 km/h ili po potrebi i niže.
- Zdravlje dišnog sustava i aktivan životni stil su bitniji no ikad; početna istraživanja predlažu da zagađenost okoliša i pretilost značajno povećavaju zdravstveni rizik od covid-19. Dakle, trebamo pronaći trajno bolja rješenja kojima bi pomogli ljudima da sigurnije hodaju i voze bicikle u gradovima. Svi bi se trebali potruditi da ostanu u dobroj kondiciji i da se bave sportom, pa nije čudo da su se sportske sprave i rekviziti rasprodali u većini dućana; međutim najbolja trening je jednostavan, poput šetnje ili vožnje bicikla.
- Rad od doma je postao normalan i moguć mnogim ljudima, a time se smanjuje zagušivanje prometa i onečišćenje okoliša redovitom vožnjom na radno mjesto. U isto vrijeme, neki djelatnici koji moraju stići na radno mjesto to čine lakše i brže. Poslodavci i stručnjaci za promet moraju zajednički pronaći bolja rješenja za siguran povratak na ceste.
- Učenici koje roditelji voze u školu značajno pridonose zagušenju prometa. Također, time čine rizičnijim uvjete na cesti za ostalu djecu koja šeću ili voze bicikle do škole, pa i njih roditelji voze u školu – nastaje začarani krug. Učenje na daljinu ili e-učenje može pomoći, ali trebamo u konačnici održivije načine prijevoza djece do škole.
- Digitalni alati su ključ učinkovitije uporabe javnog prijevoza, ali moraju funkcionirati svima. Mnogo su godina stručnjaci proučavali „Maas“ (Mobilnost kao servis, eng. Mobility as a Service) kojim bi se promovirali multimodalni stilovi života – aplikacije koje pružaju informacije u realnom vremenu kako bi se izabralo kretati manje zagušenim rutama, ili planeri prijevoza koji daju i opcije hodanja umjesto promjene više autobusnih linija. Digitalna pismenost i dostupnost su također bitan faktor kako bi se ovakvi alati najbolje iskoristili.
- Kupovina putem interneta je bila važna opcija tijekom ograničavanja kretanja uslijed pandemije, ali što je s dostavom? Dostava putem teretnih bicikalabi mogla bitidobro rješenje, uz minimalno onečišćenja okoliša!
- Određene skupine ljudi su mnogo ranjivije – izgradimo gradove bez barijera u transportnom sustavu, jer gradovi dostupni ljudima u invalidskim kolicima su gradovi dostupni svima.